Er zijn momenteel vier versies van onze serious game. Bij Victors Vissenfabriek staan de gevarenpictogrammen centraal, Parkeergarage De Waag draait om dieselmotorenemissie en Studio Fortissimo om bedrijfshulpverlening (BHV), net als het nieuwste spel: Stichting Artemis Ziekenhuis. Het doel is ongeacht het thema altijd hetzelfde: loods mensen door een gevaarlijke situatie en zorg dat je zelf ook veilig blijft.
Aan nieuwe spelvarianten wordt volop gewerkt. Suggesties voor onderwerpen, spelsituaties en thema’s zijn altijd welkom via het contactformulier.
Victors Vissenfabriek
Alles wat mensen nodig hebben voor een tropisch aquarium wordt gemaakt door Victors Vissenfabriek. Maar bij het opbouwen van zijn bedrijf heeft Victor niet alleen maar vrienden gemaakt. Zijn vijanden hebben nu zelfs de fabriek gesaboteerd. Daardoor ontstaat er brand en komen medewerkers Kees en Fernando in de problemen.
De spelers moeten als onderhoudsploeg het tweetal veilig uit de fabriek vol gevaarlijke stoffen krijgen terwijl ze zelf ongedeerd blijven. Alleen als de juiste keuzes worden gemaakt, komt iedereen er zonder kleerscheuren vanaf.
Doelgroep en resultaat
Dit spel kan gespeeld worden in elk bedrijf waar gewerkt wordt met producten die een gevaaretiket hebben, bijvoorbeeld in de industrie en bouw. Het spel is, net als de andere varianten, geschikt voor iedereen met een diploma op LBO-niveau of hoger.
Na het spelen weet iedereen wat de gevarenpictogrammen betekenen en waarom het noodzakelijk is om de Hazard-zinnen (H-zinnen) goed te lezen. Dit spel is ontwikkeld in samenwerking met TechnoHUB in Woerden.
Parkeergarage De Waag
Bij de betaalautomaten van parkeergarage De Waag staat een enorm koperen kunstwerk. Op een nacht komt een groep criminelen het object stelen. Nachtwaker Hans wordt door hen opgesloten. Als de collega die hem komt aflossen dit ontdekt, blijken alle doorgangen geblokkeerd en essentiële systemen, waaronder ventilatie, zijn uitgezet. Hans moet snel worden bevrijd, anders overleeft hij het niet. De nieuwe werkploeg, die net is gearriveerd voor de introductietraining, moet Hans redden én zichzelf veilig houden door de juiste apparatuur en adembescherming te gebruiken.
Doelgroep en resultaat
Als het spel erop zit, weten de deelnemers welke bronnen van DieselMotorenEmissie (DME) er zijn, uit welke gassen en deeltjes DME’s bestaan en dat het inademen ervan schadelijk is voor de gezondheid op korte en lange termijn. Ook is duidelijk met welke maatregelen de kans op blootstelling aan DME’s kan worden verminderd. Parkeergarage De Waag kan worden gespeeld door werknemers met een opleiding op LBO-niveau of hoger die werken in de buurt van verkeer of met dieselaangedreven materieel of gereedschap. De ontwikkeling van dit spel is mede mogelijk gemaakt door Volandis.
Studio Fortissimo
De beroemde volkszanger Ad Scheren is bij Studio Fortissimo om een nieuw nummer op te nemen. Net op deze dag slaat de bliksem in en ontstaat er brand. Het grootste deel van het personeel wordt door de BHV’ers naar buiten geleid. Maar bij het koppen tellen in de stromende regen blijkt collega Diny te ontbreken, net als Ad Scheren en de opnametechnicus. Aan de BHV-ploeg de dringende taak om ze te vinden en iedereen veilig uit het brandende gebouw te krijgen.
Voor Studio Fortissimo is ook de uitbreidingsset Unplugged beschikbaar. Om deze te kunnen spelen zijn twee oorspronkelijke spellen, de aanvullingsset én een ervaren spelleider nodig. De uitbreiding draait ook om BHV maar legt de nadruk op communicatie. De spelers zitten in verschillende ruimtes en hebben contact met elkaar via telefoon of mobilofoon.
Doelgroep en resultaat
Door het spelen van Studio Fortissimo krijgen medewerkers inzicht in welke beslissingen BHV’ers in noodsituaties moeten nemen en welke gevolgen die keuzes hebben. Studio Fortissimo en Unplugged zijn samen met Feniksgroup ontwikkeld.
Sint Artemis Ziekenhuis
De zojuist opgetrommelde BHV-ploeg van het Sint Artemis Ziekenhuis krijgt van de beveiliger te horen dat er in plaats van de gebruikelijke zaterdagavondrust nu chaos en paniek heerst. Een groep pubers is het ziekenhuis binnengedrongen om in deze allesbehalve ongevaarlijke omgeving De Jacht te spelen. Dat loopt al snel uit de hand en het is aan de BHV’ers om de jongeren in veiligheid te brengen én zelf niet in gevaar te komen.
Doelgroep en resultaat
Door het spelen van Sint Artemis Ziekenhuis laat zien welke gevolgen de keuzes hebben die BHV’ers in de specifieke en gevaarlijke setting van een ziekenhuis maken. Het spel is ontwikkeld in samenwerking met Stichting Arbeidsmarkt Ziekenhuizen.
Spellen op maat en begeleiding
Het is mogelijk om een spel te laten maken dat specifiek gaat over een bedrijf of sector. Daarnaast kunnen de spellen van 100 days to die at work worden begeleid door de ervaren arboprofessionals uit ons netwerk. Zij kunnen voor jouw bedrijf een themamiddag over veiligheid organiseren waar het spelen van de serious game een belangrijk onderdeel van is. Voor meer informatie over maatwerk en professionals kun je ons via onderstaande link bereiken.