Onlangs speelde het BHV-team van HAN Academie Toegepaste Biowetenschappen en Chemie (ATBC) de serious game Studio Fortissimo. BHV-ploegleider Sefanne Hakken spreekt van een nuttige en leerzame spelervaring die zorgde voor interessante discussies tijdens de evaluatie.
In de tien jaar dat Sefanne Hakken aan HAN BioCentre is verbonden heeft ze diverse functies vervuld, voornamelijk als onderzoeker en praktijkdocent. Op enig moment werd ze gevraagd om het BHV-team te komen versterken en aan die oproep gaf ze graag gehoor. Ze behaalde haar certificeringen voor BHV’er, EHBO’er en BHV-ploegleider. Die laatste rol vervult ze nu voor het HAN BioCentre-gebouw, waar zich veel laboratoria bevinden en dus een relatief hoog risico op gevaarlijke situaties is waarbij de inzet van BHV’ers nodig is.
“Binnen de HAN vinden we het belangrijk dat de BHV-teams regelmatig oefenen. Daar gebruiken we diverse methodes voor, zoals de herhalingscursus en een ontruimingsoefening die allebei jaarlijks plaatsvinden”, legt Sefanne Hakken uit. “Daarnaast organiseren we voor het BHV-team van de ATBC twee keer per jaar een andere oefening, zoals bijvoorbeeld het naspelen van een klein incident.
Keuzes maken in noodsituaties
Een andere leermethode kwam Hakken op LinkedIn tegen: de Studio Fortissimo-variant van 100 ways to die at work. Dit spel is ontwikkeld om BHV’ers inzicht te geven in de keuzes die in noodsituaties moeten worden gemaakt en welke gevolgen die beslissingen hebben. Inclusief de ploegleiders gingen er recent zeven HAN BioCentre-BHV’ers aan de slag door het spel in twee teams tegelijk te spelen.
“Sommige deelnemers waren al enthousiast over het vooruitzicht van een BHV-spel en de respons op het spelen zelf was ook positief. Daarbij helpt het waarschijnlijk dat we hier een vrij sterke spelletjescultuur hebben”, vertelt Hakken lachend. “Wel hebben we gemerkt dat het nuttig was dat wij als ploegleiders het spel al een keer hadden gespeeld. Voor de spelers kan het spel soms best een beetje verwarrend zijn. Dankzij onze voorbereiding konden wij daarbij goede begeleiding geven. We hadden de spelers verder meegegeven dat het niet om de snelste tijd ging en dat keuzes weloverwogen en op basis van goed overleg gemaakt moesten worden.”
Vertalen naar eigen gebouw
Door twee groepen het spel los van elkaar te laten spelen, ontstonden er volgens Hakken aanvullende mogelijkheden om gemaakte keuzes en uitkomsten tijdens de gezamenlijke evaluatie met elkaar te vergelijken. En ook voor een groep BHV’ers die al vaak oefent was het spelen van Studio Fortissimo volgens haar leerzaam.
“Er kwamen echt interessante discussies op gang. Om een voorbeeld te noemen: als je brand constateert in de ene ruimte, ga je dan de naastliggende ruimte die er via een deur mee is verbonden ook proberen te ontruimen? Door het spel te spelen krijg je dat soort uitdagende vraagstukken weer scherp. En in de evaluatie konden we dat weer vertalen naar de situatie in ons eigen gebouw, waardoor voor ons als ploegleiders duidelijk werd hoe het met de kennis van de BHV’ers op dat gebied is gesteld.”
De BHV’ers van het ATBC waren binnen de HAN de eerste spelers van Studio Fortissimo. Omdat er door de HAN drie spellen zijn aangeschaft en Sefanne Hakken de positieve eerste ervaring heeft gedeeld met de andere BHV-teams binnen de onderwijsinstelling, is het waarschijnlijk dat ook zij het spel in de nabije toekomst gaan spelen. Hakken: “Voor ons team was het echt een nuttige ervaring.”